Tuesday, June 28, 2011

မ်က္မွန္

လူ႕ခႏၵာကိုယ္၏အေရးႀကီးအဂၤါတစ္ခုျဖစ္ေသာ မ်က္လံုးသည္ တန္ဖိုးႀကီးလွပါသည္။ မ်က္လံုးသည္ ရိွရမည့္ စြမ္းအားထက္ေလွ်ာ့နည္းလာလွ်င္ မ်က္မွန္မ်ားကို လိုအပ္သည့္ ဒီဂရီ အတုိင္းတပ္ဆင္အသံုးျပဳလာရ ပါသည္။ မ်က္မွန္တပ္ဆင္သူသည္ မ်က္လံုးေရွ႔တြင္ရိွေသာ မွန္ကို ၾကည့္ေနျခင္းမဟုတ္ မွန္ကိုျဖတ္ၿပီး ရိွေနေသာ ျမင္ ကြင္းကိုၾကည့္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ မ်က္မွန္ေၾကာင့္ အားနည္းေနေသာ မ်က္လံုးသည္ မွန္ကိုျဖတ္၍ ၾကည့္ေသာ္ ၾကည္လင္ေသာျမင္ကြင္းကို ရရိွပါသည္။ အခိ်ဳ႔မ်က္လံုးမ်ား အားနည္းခ်က္မတူညီသျဖင့္ အေ၀းၾကည့္ရန္ ဒီဂရီ တမ်ိဳး၊ အနီးတြက္ဒီဂရီတမ်ိဳး၊ စာႀကည့္ရန္ဒီဂရီတမ်ိဳး မ်ားရိွတတ္သျဖင့္ မွန္တစ္ခ်ပ္တည္းတြင္ ဒီဂရီ ၂မ်ိဳးတပ္ ဆင္အသံုးျပဳရပါသည္။

ကြ်န္ေတာ္တ႔ိုကကရင္လူမ်ိဳးေတြဆီမွာေရွးဘိုးဘြားကအေမြေပးခဲ့တဲ့ စာေပ၊ ယဥ္ ေက်းမႈ႕ အေမြအႏွစ္ေတြ မ်ား စြာရိွပါတယ္။ ဒိျပင္ ရိုးရာပြဲေတာ္ ႏွင့္ဓေလ့မ်ား အမ်ိဳးသား သီခ်င္းႏွင့္အလံေတာ္၊ ရိုးရာအက ႏွင့္တူရိယာပစၥည္း ရိုရာအ၀တ္စားဆင္ရင္မႈ႔၊ ကိုယ္ပိုင္အက မ်ားရိွၾကပါသည္။ ဒီဘိုးဘြားဆီမွ ရရိွခဲ့ေသာ သမိုင္းအေမြအႏွစ္မ်ား သည္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏အဆင့္အတန္းကို ေဖၚျပေနပါသည္။ ဒီစာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ သမို္င္းအေမႊအႏွစ္မ်ားကို တစ္ပါးသူ က ဖ်က္ဆီးေနတာရိွသလို ကြ်န္ေတာ္တို႔ တစ္ဦး ျခင္းဆီ က မထိမ္းသိမ္းလို႔ ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့သည္၊ ေပ်ာက္ဆံုးေနတာကို သတိေပးလိုပါ သည္္။ ဒီထက္မက က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳး ဟာ တစ္ပါးလူမ်ိဳး၏ အႏိုင္က်င့္ သတ္ျဖတ္တာခံရသျဖင့္ လူ႕အခြင့္ေရးဆံုးရႈံးျခင္းႏွင့္အတူ ဖြ႔ံၿဖိဳးမႈ႕ေနာက္က်လ်က္ရိွပါတယ္။ ေဒါက္တာစံစီ ဖိုးေရးထားေသာ (Burma and the Karen) စာအုပ္ထဲတြင္ ျမန္မာဘုရင္မ်ားေခတ္တြင္ စာဖတ္တတ္ေသာကရင္ လူမ်ိဳးမ်ားကိုေတြ႔ရိွပါက ညဥ္းစဲသတ္ျဖတ္ေလ့ရိွေၾကာင္း သမိုင္းသက္ေသ ရိွေနပါသည္။

အဖိႏိွပ္ခံလူမ်ိဳးျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ဘိုးဘြားမ်ားထံမွ ရရိွခဲ့သည့္ အဖိုးတန္သမိုင္းအေမႊအႏွစ္မ်ား ဆံုးရံႈးလာ သျဖင့္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးအေနျဖင့္အားနည္လာ၏။ အားနည္းလာေသာ မ်က္လံုးတြက္ မ်က္မွန္တပ္ရသလိုအား နည္းလာေသာ လူမ်ိဳးအတြက္ “အသိတရား” ဆိုေသာ မ်က္မွန္တပ္ၿပီးကုစားရပါေတာ့သည္။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး တပ္ဆင္ထားေသာ “အသိတရား” ၏မ်က္မွန္ပါ၀ါသည္ မတူၾက။ မ်က္မွန္ မတပ္လည္းမရေတာ့။ မ်က္မွန္တပ္ ျပန္ေသာ္ ပိုၿပီးျမင္လာ၏။

ကြ်န္ေတာ္တို႔ကရင္လူမ်ိဳးစုထဲတင္ မတူကြဲျပားမခ်က္မ်ားစြာရိွေန၏။ ဘာသာစကား၊ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈ႕၊ ဓေလ့စရိုက္မ်ား ကြဲျပားလ်က္ရိွ၏။ အေရွ႕ပိုး၊ အေနာက္ပိုး၊ စေကာ၊ ကရင္နီ၊ ဘြဲ၊ ပကူး၊ ကယ္ဘား၊ ပေလခ်ီး စ သည္ျဖင့္ အုပ္စုဖြဲ႕ေလးမ်ားစြာရိွ၏။ ဆံုးရံႈးမႈ႔မ်ားေၾကာင့္ အားနည္းလာေသာအရာမ်ားကို “ အသိတရားအနည္း ငယ္” ျဖင့္ ကုစားလိုက္ပါက “မာန္” ဆိုေသာအရာပါလာ၏။ မာန္ဆိုေသာ အရာမ်ားလာပါက “မာန” ဆိုေသာအရာ ကပ္ပါလာ၏။ အသိတရားအမ်ားအျပားပိုသံုးပါကဆင္ျခင္တံုတရားရလာၿပီး ရင့္ က်က္ေသာပညာမ်ား ရရိွတတ္၏။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကရင္လူမ်ိဳး ဘယ္လမ္းတြင္ေရာက္ေနပါသနည္း။

အေရွ႕ပိုးကရင္အုပ္စုမ်ားသည္ အေနာက္ပိုးႏွင့္ စေကာ စသည့္အျခားအုပ္စုမ်ားထက္ အေရွ႔ပိုး ကိုဘဲ ေပါင္း သင္းလို၏။ ထို႔အတူ စေကာကရင္ လည္း အျခားကရင္အုပ္စုမ်ားထက္ စေကာကရင္ကိုဘဲ ပိုၿပီးခင္တြယ္၏။ ဓေလ့ ႏွင့္ စိတ္ထား (Mentality) သည္ က်ေနာ္တို႔ ကရင္အုပ္စု တိုင္းေတြရိွေန၏။ ၄င္းအားနည္းခ်က္ ႏွင့္ ဓေလ့သည္ ဒီမွာတင္မရပ္၊ ၄င္းအားနည္းခ်က္ ေရာဂါသည္ က်ေနာ္တို႔အတြင္းထဲသို႔ နက္ရိႈင္းစြာ ထိုးေဖါက္သြား ၏။ ဥပမာအားျဖင့္ အေနာက္ပိုးခရစ္ယာန္မ်ားသည္ အေနာက္ပိုးအျခားဘာာ၀င္မ်ားကို တရင္းတႏွီးမေပါင္း သင္းတတ္။ တရင္းတႏွီးမရိွသျဖင့္ “ စည္းရံုးေရး” အင္အားေလ်ာ့နည္းလာ၏။ ဤ ဓေလ့သည္ အေနာက္ပိုးတခု တည္းတြင္ရိွသည္မဟုတ္ ကရင္အုပ္စုအားလံုးအ တြင္းရိွေန၏။ ဤ အားနည္းခ်က္သည္ ဒီမွာတင္မရပ္ ဆက္ၿပီး အတြင္းထဲသို႕လိုက္စား၏။ အုပ္စုတူဘာသာတူ ကို ထပ္ၾကည့္ျပန္ေသာ္ “ေဒသစြဲ” ဆိုေသာ ဓေလ့ရိွေနျပန္၏။ အုပ္စုတူ ဘာသာတူ ေဒသတူေသာ ကရင္ရြာတစ္ရြာကို ၾကည့္ျပန္ေသာ ရြာအေရွ႔ပိုင္း၊ ရြာအေနာက္ပိုင္း ဆိုၿပီး “ခြဲျခားဆက္ဆံေရး” မ်ားရိွေနျပန္၏။ ဤ အားနည္းခ်က္ေရာဂါသည္ ထိပ္ဆံုးမွ၀င္ၿပီးေအာက္ေျခထိ ၀င္ေရာက္ လိုက္စားၿပီးသပ္ရိႈထားသလိုျဖစ္ေန၏။

ေမးခြန္းတစ္ခုမွာ မည္သူသပ္ရိႈထားသနည္း။ အျခားသူမ်ားသပ္ရိႈျခင္းေလာ၊ ကိုယ့္ကို ကိုယ္ဘဲသပ္ရိႈျခင္းေလာ။ ဘယ္သူဘဲသပ္ရိႈရိႈ အေျဖတစ္ခုရိွ၏။ ကိုယ္လက္မခံမက်င့္သံုးရင္ ၄င္း “သပ္” သည္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ထဲတြင္ မရိွႏိုင္။ လက္ရိွတြင္ ၄င္း “သပ္” က်ေနာ္တု႔ိအတြင္းထိ၀င္ေရာက္ၿပီး က်ေနာ္တို႔ကို သတ္ေန၏။ ဤ ေရာဂါျပသာ နာကို ကြ်န္ေတာ္တို႔တေတြ ဘယ္လိုေျဖရွင္းႏိုင္ပါသနည္း။ မေျဖရွင္းဘဲထားလွ်င္ ကရင္လူမ်ိဳးတျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမည္။ ယခုပင္ၾကည့္ ကရင္လူမ်ိဳးထဲမွာ ကရင္နီကို ကယားဆိုၿပီး ခြဲထုတ္ခံလိုက္ရ၏။ သို႔ေသာ္ အဲဒီမွာတင္မၿပီး ကယား၊ ကေယာ၊ ကယန္း ပေဒါင္ ဆိုၿပီးေခါင္းစဥ္တပ္ကာ သပ္မ်ားရိႈေနျပန္၏။

လူမ်ိဳးေရးအားနည္းခ်က္ကို အသိတရားဆိုေသာ မ်က္မွန္ ျဖင့္တပ္ဆင္ကါကြယ္ေသာအခါ ၄င္းမ်က္မွန္ပါ၀ါ တစ္ခု တည္းမွ လူမ်ိဳးတြင္းရိွေနေသာ ကြဲျပားေနသာ အရာအားလံုးတြက္ မ်က္မွန္ဒီဂရီ တစ္ခုတည္းႏွင့္ အဆင္ မေျပ။ တစ္ဖက္ကျပန္ၾကည့္ေသာ္ မ်က္မွန္ကို ခြ်တ္လည္းမရ။

ဤ အေတြးအေခၚျပသာနာသည္ က်ေနာ္တစ္ေယာက္တည္းဥာဏ္ျဖင့္ အေျဖမရႏိုင္။ က်ေနာ္တို႔ ကရင္အားလံုး၀ိုင္း၀န္းအေျဖရွာရန္လိုပါသည္။ အေျဖရေသာ္ ၄င္းအေျဖကို ေသတၱာထဲမွာ မသိမ္းစည္း ထား ဘဲ လက္ေတြ႔ အေကာင္ထည္ေဖၚ (Apply) ရန္လို၏။

က်ေနာ္တစ္ဦးတည္းအေနျဖင့္ အျမင္တစ္ခု တင္ျပလိုပါ၏။ က်ေနာ္တို႔တပ္ထားေသာ မ်က္မွန္ေပၚတြင္ လက္ရိွ ပါ၀ါဒီဂရီ ႏွင့္မတူေသာ ပါ၀ါဒီဂရီတစ္ခုကိုထပ္ၿပီး ပူးတြဲတပ္ဆင္သင့္ပါသည္။ အေ၀းကိုၾကည့္ေသာအခါ အေ၀းၾကည့္ပါ၀ါ ကို၄င္း အနီးကိုၾကည့္ေသာခါ အနီးၾကည့္ပါ၀ါကို သံုးစြဲၾကပါစို႕။ အသိတရားဆိုေသာ မွန္ပါ၀ါ ႏွင့္ မတူေသာ ပါ၀ါ ကို ခ်စ္ျခင္းေမ့တၱာ ပါ၀ါျဖင့္ ပူးတြဲတပ္ဆင္ အသံုးျပဳလွ်င္ က်ေနာ္တို႔ကရင္ညီအစ္ကို အခ်င္းခ်င္း တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ ခ်စ္ျခင္းေမ့တၱာ မွန္ျဖင့္ၾကည့္ေသာအခါ ……….

သူဟာငါ့ညီအစ္ကိုကရင္ေတြဘဲ၊ ဘာသာမတူလည္း ငါသူတို႔ကိုခ်စ္တယ္၊ သူတို႔ဟာ ငါ့မိသားစုဘဲ”

“သူဟာငါ့ညီအစ္ကိုကရင္ေတြဘဲ၊ ေနရပ္ေဒသျခင္းမတူလဲ သူဟာငါ့မိသားစု၊ ငါသူ႕ကိုခ်စ္ရမယ္”

“သူဟာငါ့ညီအစ္ကိုကရင္ေတြဘဲ၊ ဆင္းရဲလည္းငါသူ႕ကိုခ်စ္တယ္၊ ခ်မ္းသာလည္းငါသူ႕ကိုခ်စ္ရမယ္၊ ပညာ တတ္သည္ျဖစ္ေစ ပညာမတတ္သည္ျဖစ္ေစ ငါသူ႕ကို အျမဲခ်စ္မယ္

မတူညီေသာ က်ေနာ္တို႔ကရင္အုပ္စုမ်ားတြင္ တူညီေနေသာအရာတစ္ခုရိွပါသည္။ ၄င္းအရာမွာ က်ေနာ္တို႔ ကရင္တုိင္းတြင္ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာတရားရိွ၏။ ၄င္းဘာသာတရားအာလံုးတိုင္းတြင္ “ခ်စ္ျခင္းေမတၱာတရား” ကို သင္ၾကားထားၿပီး လက္ေတြ႔အေကာင္ထည္ေဖၚ (Apply) ရန္တိုက္တြန္းထားပါ သည္။ မိမိတို႔ယံုၾကည္သက္၀င္တဲ့အတိုင္း ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ မ်က္မွန္ ပါ၀ါေလးတစ္ခုကို က်ေနာ္တို႔ရဲ့မ်က္မွန္ ေလးတြင္ တပ္လိုက္ရင္ စည္းလံုးညီညြတ္ျခင္း ႏွင့္အတူ ေအာင္ျမင္ျခင္းပန္းတိုင္သို႔ ေရာက္ရိွမွာ ေသခ်ာပါ တယ္။

က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးအခ်င္းခ်င္း မ်က္ႏွာစိမ္းျဖင့္ၾကည့္ျခင္း ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း မ်ားကိုစြန္႔လႊတ္ထားခဲ့ရန္အခ်ိန္တန္ ပါၿပီ။ ကမာၻေပၚတြင္ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း အနည္းဆံုးရိွေသာ ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ကမာၻေပၚတြင္ အခ်မ္းသာဆံုးႏွင့္ အင္အား အေတာင့္တင္းဆံုး ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေနသည္ကို အတုယူသင့္ပါသည္။

က်ေနာ္တု႔ိအားလံုးေမတၱာတရားပြါးႏိုင္ပါေစသား

ဖူးဒို

ဇြန္လ ၂၃ရက္၊ ၂၀၁၁

No comments: